Veel gestelde vragen
Heb je een vraag? Hieronder vind je de antwoorden op vragen die wij regelmatig krijgen over het kopen van een nieuwbouwwoning. Staat jouw vraag er niet bij? Vul dan het contactformulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.
Je kunt vrijblijvend een gesprek aangaan met een financieel adviseur van bijvoorbeeld de Rabobank. In dit gesprek krijg je een goed beeld of je de woning kunt betalen en wat jouw toekomstige maandlasten zullen zijn.
Zodra de bouw van de woning definitief doorgaat, word je door de notaris uitgenodigd om de leveringsakte en hypotheekakte te passeren. Het is verstandig om de hypotheek rond te hebben zodra je in de gelegenheid wordt gesteld de akte te passeren.
In de koop- en aannemingsovereenkomst zit een ontbindende voorwaarde voor het verkrijgen van een hypotheek. Als je onverhoopt de hypotheek niet rond krijgt, kun je binnen een periode van 2 maanden na aankoop de overeenkomst ontbinden. Je kunt dit doen door de ontbinding aan te vragen aangevuld met tenminste 1 afwijzing van een geldverstrekker.
Zodra je naar de notaris gaat voor het passeren van de leveringsakte en de bouw is nog niet begonnen, betaal je de koopsom van de grond. De aanneemsom betaal je vervolgens in termijnen vanaf het moment dat de bouw start. De notaris verzorgt bij het passeren van de leveringsakte de betaling van alle tot op dat moment verschuldigde termijnen en eventuele rente. Na de start van de bouw en zodra een bepaald punt in de bouw is bereikt, ontvang je van de aannemer een factuur, die je vervolgens binnen 2 weken dient te betalen. Je kunt betalen uit eigen middelen of de factuur doorsturen aan jouw hypotheekverstrekker. Als het passeren van de leveringsakte bij de notaris heeft plaatsgevonden, zal de hypotheekverstrekker zorg dragen voor betaling.
Ja dat is mogelijk. Het is verstandig om dat zo snel mogelijk aan de notaris door te geven. Dit in verband met het inplannen van de afspraak voor het passeren van de aktes.
Bij het kopen van een nieuwbouwwoning moet je altijd rekening houden met extra kosten. Zo heb je bijvoorbeeld kosten bij het sluiten van een hypotheek (advieskosten en notariskosten). Ook maak je kosten voor het inrichten en afwerken van de woning.
Dat is alleen mogelijk voor het passeren van de hypotheekakte. Het is dan wel verstandig dat je dit goed afstemt met de projectnotaris.
Als je later in een project instapt dan betaal je rente over de reeds vervallen termijnen tot aan de datum van overeenkomen van de koop- en aannemingsovereenkomst. Het percentage van deze rente is in de overeenkomsten vastgesteld. Deze rente wordt bouwrente genoemd en is niet fiscaal aftrekbaar.
Dit is de rente berekend vanaf datum overeenkomen of zoveel later als vastgesteld in de koop- en aannemingsovereenkomst tot aan de datum van het passeren van de leveringsakte. Het percentage van deze rente is in de overeenkomsten vastgesteld. Deze rente wordt transportrente genoemd en is wel fiscaal aftrekbaar.
"De NHG is een garantie op hypothecaire leningen voor de aankoop en verbetering van een eigen woning. Door deze garantie van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW), is de geldverstrekker zeker dat de lening wordt terugbetaald. Moet de woning onverhoopt worden verkocht en is de opbrengst lager dan de hypotheekschuld, dan betaalt het WEW de restschuld aan de geldgever. In ruil voor de NHG-zekerheid bieden geldverstrekkers een rentekorting op de hypotheek. Informeer hiernaar bij je hypotheekadviseur.
De maximale hypotheek voor aankoop is in 2023 € 405.000 (100% van de marktwaarde). Wanneer er sprake is van energiebesparende maatregelen is de maximale hypotheek € 429.300 (106% van de marktwaarde). Bij het woningaanbod (kenmerken) op onze site staat altijd vermeld als de prijs van een woning binnen deze prijsklasse valt."
Dubbele maandlasten zijn niet of nauwelijks te voorkomen. Je betaalt al een gedeelte van de koopsom tijdens de bouw en daarvoor betaal je een vergoeding aan de geldverstrekker. De dubbele maandlasten zijn wel fiscaal aftrekbaar met een maximum van 2 jaar.
Een fijn voordeel: bij een energiezuinige nieuwbouwwoning heb je bij de meeste hypotheekverstrekkers flink wat extra leenruimte. Zo heeft de Rabobank bijvoorbeeld een GroenHypotheek voor een duurzame woning. Op dit moment zijn de regels vanuit de overheid vastgesteld dat je bij een woning met een EPC (dit is een afkorting voor energie prestatie coëfficient) van 0,4 of lager een extra leencapaciteit kunt krijgen van € 9.000. Bij een woning met een EPC van 0 of lager is dat € 15.000 en dit bedrag kan wel oplopen tot € 25.000. Je kunt dus in sommige gevallen een hogere hypotheek krijgen dan bij de aanschaf van een niet duurzame woning. Vraag de hypotheekverstrekker van jouw keuze naar de voorwaarden van een hypotheek voor een duurzame woning.
We proberen zoveel mogelijk mensen de woning van hun hoogste voorkeur toe te wijzen. Daarbij kijken wij naar de meest concrete kandidaten. Een financiële check laat ons zien dat jij de woning kunt financieren of met eigen middelen kunt betalen. Het inleveren van een financiële check, zorgt er dus voor dat jij een meer concrete kandidaat wordt.
Een financiële check is een brief (niet ouder dan 3 maanden) van je bank of hypotheekverstrekker waar in staat dat jij – bij het door jou opgegeven inkomen, vermogen en/of schuld – het benodigde bedrag voor jouw gewenste woning kunt lenen of met eigen middelen kunt betalen. Aan je financieel adviseur kun je vragen welke gegevens hij/zij daarvoor nodig heeft. LET OP: dit is geen hypotheekaanvraag, alleen een verklaring dat jij je financiële mogelijkheden hebt laten doorberekenen. Een voorbeeld van een voor BPD acceptabel document is bijvoorbeeld het Oriëntatierapport Lenen & Wonen van de Rabobank. Vraag ernaar bij jouw financieel adviseur van de Rabobank.
Nadat de verkoop is gestart lever je jouw financiële check in. Deze gegevens worden alleen gebruikt voor de toewijzing. Na toewijzing verwijderen wij de gegevens van de financiële check uit onze systemen.
Je kunt deze brief laten opstellen door jouw bank of hypotheekverstrekker.
Baanhoek-West is een modern tuindorp met veel groen, pleintjes en singels. Hier kennen bewoners elkaar en spelen kinderen heerlijk buiten in een van de aangelegde speeltuintjes.
Er worden in totaal ongeveer 900 woningen gebouwd in Baanhoek-West.
De bebouwing bestaat uit appartementen, rij-, 2 onder 1 kap- en vrijstaande woningen.
In Baanhoek-West komen voldoende speelplekken voor diverse leeftijden. Een aantal van deze speelplekken is al gerealiseerd, zoals aan het Mozartplantsoen. Speelplekken in de nog niet ontwikkelde wijken van Baanhoek-West worden meegenomen in de aanleg van het openbaar gebied. Dit is in de meeste gevallen na het realiseren van de woningen.
Aan het Intermezzo, aan de zuidzijde van het station, onder het spoortalud, is een honden-uitrengebied aangelegd van ongeveer 15 bij 80 meter. Dit is een aangewezen omheinde plek waar honden vrijuit kunnen rennen en spelen. Baasjes zijn ook hier verplicht de uitwerpselen van hun hond op te ruimen. Om het opruimen gemakkelijk te maken worden afvalbakken geplaatst bij het uitrenveld.
Baanhoek-West is goed te bereiken met het openbaar vervoer. De wijk heeft een eigen treinstation op de Merwedelingenlijn. Vanaf hier is het ieder kwartier mogelijk om richting Dordrecht of Gorinchem te reizen. Ook is er een busstation aan de rand van de wijk, waar 10 bussen per uur stoppen. Vanaf deze halte reis je richting Rotterdam Kralingsezoom, Dordrecht Centraal Station of verder Sliedrecht in.
Meer informatie over Sliedrecht kun je vinden op deze website onder het kopje Omgeving, en op de website van de gemeente: www.sliedrecht.nl.
Sliedrecht heeft een groot aanbod aan scholen en kinderopvang. Er zijn zowel christelijke als openbare basisscholen in het dorp, net zoals een school voor speciaal onderwijs en een middelbare school. De dichtstbijzijnde basisschool is de Anne de Vriesschool met christelijk onderwijs in de wijk zelf. Ook is er een basisschool voor speciaal onderwijs met een reformatorische inslag in Baanhoek-West, SBO De Akker. In de wijk zit je ook goed met kinderopvang. In de brede school, waar tevens de Anne de Vriesschool is zit Eigenwijs Kinderopvang. Zij bieden een kinderopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang aan in de wijk.
Sliedrecht heeft een rijk verenigingsleven. De korfbal-, voetbal-, gymnastiek- en volleybalvereniging nemen onder meer een belangrijke rol in binnen de Sliedrechtse gemeente. Daarnaast heeft Sliedrecht een zwembad met zwemvereniging.
Boodschappen kun je doen in winkelcentrum Markt van Matena op een paar minuten fietsafstand van de wijk. Voor je overige aankopen en horeca kan je terecht op de Kerkbuurt of het Winklerplein. Hier is een divers aanbod van winkels en een aantal horeca gelegenheden te vinden.
Rondom hoogspanningsmasten is elektromagnetische straling. Om mensen te beschermen tegen gezondheidseffecten door sterke elektrische en magnetische velden, heeft ICNIRP (International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection) een advies uitgebracht over de maximaal toegestane stroomdichtheid in het lichaam. Het advies van VROM met betrekking tot bestaande situaties en bestaande bestemmingsplannen, zoals in Baanhoek-West, is conform het Europees advies dat de maximale waarde voor de magnetische veldsterkte 100 μT mag zijn.
Door het plangebied Baanhoek-West loopt de 380 kV hoogspanningsverbinding Crayestein – Krimpen. Aangezien daar vele woningen in de nabijheid zijn gebouwd en gebouwd gaan worden, heeft de gemeente Sliedrecht een uitgebreid onderzoek laten uitvoeren naar de veiligheid in verband met de hoogspanningsmast.
De hoogste gemeten waarde in Baanhoek-West is 4,5 μT. Deze veldsterkte treedt op recht onder de lijn, onder het laagste punt van de draden. Deze waarde is veel lager dan het maximale advies van VROM en de Europese Unie van 100 μT.
Naast het project, in Papendrecht, is het Land van Matena gerealiseerd.
Onderaan elke pagina op deze website kun je je e-mailadres achterlaten. Je wordt dan door middel van e-mailnieuwsbrieven op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen van dit nieuwbouw project.
Kijk hiervoor op de veel gestelde vragenpagina van de wijk Het Veld.
Kijk hiervoor op de veel gestelde vragenpagina van de wijk De Eilanden.
Kijk hiervoor op de veel gestelde vragenpagina van de wijk Het Buurtschap.
Mijn Eigen Huis is een persoonlijk account waar je jouw favoriete woningen beheert, documenten kunt downloaden, nieuwsberichten kunt lezen en voorkeuren doorgeeft als de verkoop is gestart. Je hebt maar 1 account nodig voor alle BPD websites.
Met een persoonlijk account van Mijn Eigen Huis zie je in 1 overzicht wat jouw favoriete woningen zijn, geef je digitaal jouw voorkeuren door als de verkoop start en beheer je jouw voorkeuren gewoon online.
Een volledige uitleg voor het aanmaken van een Mijn Eigen Huis account, vind je onder Service op de pagina Mijn Eigen Huis.
Om zeker te weten dat jij zelf het account hebt aangemaakt, ontvang je een e-mail om je account te bevestigen. Het is belangrijk om dat binnen 24 uur te doen, anders wordt je interesse voor het project verwijderd. Nadat je jouw account hebt bevestigd, kun je meteen inloggen in Mijn Eigen Huis.
Het kan zijn dat de e-mail in je spam/ongewenste e-mail of junkmail terecht is gekomen. Wanneer je jouw account niet binnen 24 uur bevestigt, wordt je interesse voor het project verwijderd. Heb je hulp nodig? Neem contact met ons op.
Check of je gebruik maakt van een geldig e-mailadres.
Heb je een vinkje geplaatst bij Privacy Statement?
Voldoet je wachtwoord aan de gestelde regels?
- Tenminste 1 kleine letter
- Tenminste 1 getal
- Tenminste 1 hoofdletter
- Tenminste 1 speciaal teken ! # $ % - _ = + < >
- Minimaal 8 en maximaal 20 tekens
Het wachtwoord moet bestaan uit:
- Tenminste 1 kleine letter
- Tenminste 1 getal
- Tenminste 1 hoofdletter
- Tenminste 1 speciaal teken ! # $ % - _ = + < >
- Minimaal 8 en maximaal 20 tekens
Geen probleem. In het inlogscherm voer je je gegevens in en klik je op het vraagteken in het wachtwoord veld. Er wordt een e-mail naar je verzonden en kun je een nieuw wachtwoord aanmaken.
- Log je in met het e-mailadres dat je hebt gebruikt toen je een account aanmaakte?
- Ga na of je een geldig e-mailadres hebt. Een e-mailadres moet een @-teken bevatten en mag maar 1 punt achter de @ hebben.
- Het wachtwoord vergeten? Vraag een nieuwe aan.
- Zorg ervoor dat Caps Lock niet is ingeschakeld.
Ja dat is mogelijk. Echter per (toekomstig) huishouden mag slechts 1 keer ingeschreven worden op de woningen.
Jouw account verwijder je bij je persoonlijke gegevens in Mijn Eigen Huis. Een account kan alléén verwijderd worden als je niet gekoppeld bent aan een woning. Dat wil zeggen dat je geen koper of optant bent van een woning.
Laat ons weten wat je nieuwe e-mail adres is, dan passen wij het voor je aan. Je kunt daarna gewoon inloggen met je nieuwe e-mail adres en je bekende wachtwoord.
Het blijft altijd mogelijk om een afspraak te maken met een echt persoon. Je bepaalt namelijk helemaal zelf hoe je jouw huis koopt. Volledig online, gedeeltelijk online of uitsluitend via persoonlijk contact. Alles kan niets moet. Aan jou de keus.
Ja dat kan, je bevestigt de optie online via Mijn Eigen Huis en kiest voor Afspraak plannen. De makelaar neemt dan contact met je op om alles door te nemen.
In Mijn Eigen Huis bevestig je de optie op de woning die aan jou is toegewezen. Als je voldoende informatie hebt om de contracten te ondertekenen kies je voor Volgende stap. Vervolgens geef je aan dat je de contracten thuis wilt ondertekenen en vul je je aanvullende financiële gegevens aan die nodig zijn om de overeenkomsten op te maken. Binnen enkele werkdagen ontvang je een uitnodiging om de overeenkomsten digitaal te ondertekenen. Heb je vragen of is iets niet duidelijk, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.
Als je hebt gekozen voor Online Kopen, maar toch liever een afspraak wilt met de makelaar, dan kan dat op elk moment. In je Mijn Eigen Huis account klik je op de button 'afspraak maken met makelaar'. Hier geef je een of meerdere dagdelen aan van je voorkeur en de makelaar neemt contact met je op om alsnog een afspraak te maken.
Na de afspraak met de makelaar kun je aan de makelaar aangeven dat je wilt overgaan tot kopen. Vervolgens geef je in je Mijn Eigen Huis account aan waar je de contracten wilt ondertekenen: thuis of bij de makelaar. Als je kiest voor thuis ondertekenen, worden de contracten opgemaakt en zijn ze binnen enkele dagen beschikbaar in je account. Kies je voor een tekenafspraak bij de makelaar, dan geef je jouw voorkeur door voor een dagdeel. De makelaar neemt contact met je op om een tekenafspraak in te plannen.
Als je de woning koopt dan onderteken je de contracten straks door het plaatsen van je digitale handtekening. Na het digitaal ondertekenen gaat de wettelijke bedenktijd in. Er gelden ontbindende voorwaarden zoals afgesproken is in de overeenkomst.
Je ontvangt een e-mail met een link naar de te ondertekenen overeenkomsten. Koop je samen je partner dan krijgen jullie allebei separaat een e-mail. Je kunt het contract tekenen via de smartphone, tablet of PC. De digitale handtekening is wettelijk erkend. Waar voorheen nog altijd een handgeschreven handtekening vereist was, is dit nu niet meer nodig! De handtekeningen worden geplaatst met behulp van een erkend ‘PKI overheid’-certificaat.
- Je identificeert jezelf via iDIN
- Je logt in bij je bank
- Je plaats je naam en handtekening met muis op PC en op tablet en mobiel met je vinger
- Als alle partijen hebben getekend, vind je het koopcontract en de transactiebon terug in Mijn Eigen Huis. Ze staan bij je Persoonlijke documenten.
iDIN is een Nederlands online identificatiemiddel. De iD staat voor iDentificeren en IN staat voor INloggen. iDIN is een soort iDEAL, maar dan voor het verifiëren van persoonsgegevens. Je logt in met de login van je bank die vervolgens aan de betreffende organisatie bevestigt wie je bent. De banken verstrekken dan gegevens zoals iemands naam, adres, leeftijd of geslacht. Wij hebben geen toegang tot jouw financiële gegevens. Het is ook niet mogelijk om via deze dienst te betalen.
De geavanceerde elektronische handtekening wordt gecontroleerd met behulp van een certificaat dat door een erkende certificatiedienstverlener wordt uitgegeven. De Nederlandse overheid maakt gebruik van een certificaat dat wordt uitgegeven door Public Key Infrastructure (PKI). Gekwalificeerde elektronische handtekeningen kunnen alleen geplaatst worden met behulp van een gekwalificeerd digitaal certificaat. Alleen als een elektronische handtekening behoort tot deze categorie is deze gelijkwaardig aan een handgeschreven handtekening. BPD maakt gebruik van deze, middels PKI, gecertificeerde vorm. Let op: bij het uitprinten van het ondertekende document, is dit certificaat niet zichtbaar. Bij officiële handelingen is dus het digitale document nodig.
Een elektronische handtekening heeft dezelfde juridische waarde als een handgeschreven handtekening. Het digitaal ondertekende document staat juridisch gelijk aan een schriftelijk ondertekend document. Het voldoet aan de eisen die de wet stelt aan een elektronische onderhandse akte.
Zodra 70% van de woningen is verkocht en de omgevingsvergunning (voorheen bouwvergunning) onherroepelijk is, krijgt de bouwer opdracht om het project te bouwen.
Overlast van de werkzaamheden tijdens de bouw is niet te voorkomen. De aannemer zal er alles aan doen om dit wel zo veel mogelijk te beperken.
Alle woningen worden gebouwd onder de Woningborg Garantie- en Waarborgregeling. Als eigenaar van de woning heb je hiermee de garantie van een kwalitatief goede woning. Verder weet je dat jouw woning gegarandeerd wordt afgebouwd mochten zich onverhoopt problemen bij de aannemer voordoen. Je hebt bovendien als eigenaar de zekerheid dat eventuele gebreken gedurende de garantietermijn worden hersteld. Voor uitgebreide informatie: www.woningborg.nl.
Een van de voordelen van nieuwbouw is de garantie op de bouwkundige kwaliteit. Deze garantie (en bijbehorende periodes) is vastgelegd in de garantieregeling van Woningborg.
Wanneer het plan goed is gekeurd door Woningborg sturen ze je het certificaat toe.
De grond koop je van BPD Ontwikkeling BV; je sluit ook de koopovereenkomst met BPD Ontwikkeling BV. De aannemingsovereenkomst sluit je met de aannemer van het project. De aannemer bouwt jouw woning en is ook jouw aanspreekpunt tijdens de bouwperiode van jouw huis. Ook als je vragen hebt over meer- en minderwerk kun je bij de aannemer terecht.
In Nederland kennen we vrije vestiging. Dit betekent dat iedereen gelijke kans heeft om een woning te kopen en er geen restricties zijn ten aanzien van de koop.
We proberen zoveel mogelijk mensen de woning van hun hoogste voorkeur toe te wijzen. We leggen je uit hoe de toewijzing van de woningen in zijn werk gaat op de pagina Woning kopen.
Een optie is een periode dat de woning exclusief voor een kandidaat is gereserveerd. In deze periode kun je al jouw vragen stellen en word je in de gelegenheid gesteld de woning aan te kopen. Het kan altijd voorkomen dat een optie op een bouwnummer nog vrijkomt.
Een optie is vrijblijvend. Tijdens deze periode is de woning of kavel exclusief voor jou gereserveerd. In deze periode worden al jouw vragen beantwoord en heb je de gelegenheid de woning of kavel te kopen.
Na het (online) ondertekenen en ontvangen van de koop- en aannemingsovereenkomst door beide partijen heb je een bedenktijd van één kalenderweek.
Bij een project dat nog in ontwikkeling is, zijn de koopsommen nog niet definitief vastgesteld. Om je toch een indicatie te geven wat de woningen gaan kosten werken we met een koopsomindicatie, aangeduid als ca (circa). Het is dus mogelijk dat de uiteindelijke verkoopprijzen afwijken van de eerder afgegeven koopsomindicatie.
Vrij op naam betekent dat je koopt inclusief belasting (21% btw) en inclusief de notariskosten voor de overdracht.